Saturday 14 June 2014

Melawat Ke Pulau Tioman

Hadapan gerai
Nak berenang, panas lagi ni...tunggu petang sikit...
Jeti Kampung Genting
Hadapan Tioman Beach Holiday

Meronda kampung dengan EX5 JHR 5267
Bersedia untuk snorkeling
 Pulau Rengis
Naik semula ke atas bot untuk snorkeling seterusnya
 Pelancong dari agensi/resort lain
 Air yang jernih
Roti untuk ikan
Batu karang (coral) yang ada di dasar Pulau Rengis
Coral yang keras tempat ikan bersembunyi
Jeti kapal mewah di Kampung Tekek

Snorkeling di hadapan chalet
 Waktu hampir check out
 Masih belum puas berendam
 Kenderaan ubahsuai - ada gear undur
 Riang dalam perjalanan pulang

Pada hari Ahad 8 Jun 2014, kami berempat menuju ke Pulau Tioman untuk bercuti.Setelah satu jam setengah perjalanan, kami akhirnya tiba di Kampung Genting dari jeti Tanjung Gemok dengan menaiki feri Gemilang 1. Majoriti penduduk di sini berbangsa Melayu dan juga beragama Islam. Di sini lengkap dengan segala kemudahan seperti masjid, klinik kesihatan desa, sekolah, dan juga Rumah Penghulu. Namun penduduk kampung yang sebenar mungkin sekitar 30 keluarga sahaja di sini. Kami memilih untuk menginap di Idaman Beach Holiday iaitu lebih kurang 10 minit berjalan kaki dari jeti Kampung Genting. Satu bilik kami sewa dengan harga RM95 (harga cuti sekolah). Deretan chalet di sini terletak berhadapan pantai. Dari dalam bilik, kami boleh lihat laut nan membiru, bot-bot nelayan dan feri yang berulang-alik. Sangat mendamaikan. Chalet di sini tiada televisyen  sebab keinginan untuk menikmati ciptaan Allah yang terindah ini lebih baik dari menonton siaran-siaran yang menjemukan seperti di Tanah Besar.
Hari pertama kami habiskan dengan berjalan-jalan di sekitar kampung dengan menaiki motosikal yang disediakan. Basikal pula boleh disewa untuk meronda sekitar kampung yang jalannya hanya sekitar 2km, sempit dan berbatu-batu. Kemudian kami berendam di dalam laut berhadapan chalet kami sehingga matahari terbenam.
Hari  kedua, selepas bersarapan, kami terus bersedia untuk aktiviti snorkeling dan berjalan-jalan sekeliling pulau. Sewa bot dan peralatan snorkeling untuk seorang ialah RM60. Kami seramai 7 orang dimuatkan ke dalam sebuah bot. Sebelum bertolak, kami sempat merakamkan beberapa gambar sebagai kenangan. Kami di bawa oleh pemandu bot bernama Pak Musa menuju ke Pulau Rengis. Perjalanan ke Pulau Rengis mengambil masa lebih kurang 10 minit. Kami melalui persisiran pantai Genting dan Tekek. Sepanjang perjalanan, kami dapat lihat cruise, sekolah, dan tempat-tempat penginapan yang menarik. Pulau Rengis juga dikenali sebagai Coral Island, salah satu taman laut yang terpelihara di Pulau Tioman. Pulau ini juga menjadi tumpuan utama pelancong untuk melakukan aktiviti snorkeling. Daripada jauh, kita boleh lihat batu karang yang sangat banyak. Menurut kata Pak Musa kami, Pulau Renggis yang comel ini sesuai untuk dijadikan tempat snorkeling. Banyak ikan dan batu-batu karang di sini.Mula-mula memang rasa takut juga untuk  snorkeling. Macam-macam ada dalam bayangan. Lepas melihat pelancong dari tempat lain turun, kami juga turun. Untuk mensesuaikan google dan alat pernafasan itu memang susah kerana tiada latihan diberikan kepada kami. Berapa kali kami tertelan air laut. Di sini kami dapat melihat dengan jelas dari atas permukaan air beratus-beratus ikan yang berwarna-warni berenang berkumpulan, batu karang (coral) yang sangat banyak dan cantik, dan juga landak laut yang bahaya itu.
Selepas Di Pulau Rengis, kami dibawa ke Taman Marine Pulau Tioman. Di sini merupakan tempat yang diawasi oleh pihak marin, khas untuk para pelancong yang berkunjung ke Pulau Tioman.  Di sini air laut tak sejernih Pulau Rengis. Ikan-ikan pula besar-besar belaka. Landak laut dan coral pun ada tetapi tidak banyak. Para pelancong cuba menarik perhatian ikan-ikan di sini dengan memberi makan roti yang dijual dengan harga RM2 sebungkus. Ikan-ikan di sini apabila tidak dapat makan roti, kaki kita pun digigitnya.
Kemudian kami melawat Kampung Tekek, tempat yang paling maju dalam pulau ini.Kami turun  di jeti yang menjadi persinggahan kapal-kapal besar dari seluruh dunia. Sangat cantik! Terasa seperti berada di seberang laut..Semua ini kapal pelayaran dunia. Sebaik mendarat, kami terkejut melihat ribuan keluang bergayutan dan berjuntaian di setiap pokok ru di sini. Kami tidak dapat membayangkan penduduk di sini berada seperti di dalam gua pada waktu petang.Sudah tentu haiwan mamalia ini akan menganggu ketenteraman penduduk di sini.Kami singgah di kampung ini untuk membeli barangan di sebuah pusat bebas cukai. Walaupun barangan bebas cukai, kami bukanlah mahu  membeli barang-barang sangat. Kami dimaklumkan bahawa hanya arak dan rokok sahaja yang agak murah di sini.Harga barangan lain adalah lebih kurang sahaja dengan Tanah Besar. Untuk pengetahuan semua, Kampung Tekek inilah pusat Pulau Tioman untuk menjalankan segala aktiviti. Di sini ada Pejabat Kastam, Pejabat Daerah, sekolah Rendah dan Menengah lengkap berasrama untuk pelajar-pelajar di sini.
Selesai melawat Kampung Tekek, kami sekali lagi membuat aktiviti snorkeling. Kali ini di sebuah pulau batu berhampiran Monkey Bay di Kampung Paya. Kali ini kita dapat memberi ikan-ikan di sini baki roti yang dibeli tadi. Beratus-ratus ikan mengelilingi kita apabila roti dibawa di dalam genggaman. Ikan-ikan ini begitu jinak menggigit roti di tangan kita, malah kita boleh mengusik badan-badan ikan yang mengelilingi kita. Pada sebelah petang, kami sekali lagi berendam di dalam laut di hadapan chalet. Melalui pengalaman di sebelah pagi, kami sudah boleh snorkelling di sini. Cuma ikan-ikan di sini datang apabila dipujuk dengan roti.Batu-batu karang tidaklah sebanyak seperti di Pulau Rengis tadi.
Hari terakhir kami di sini terasa sangat sekejap berada di pulau ini. Untuk menyarung  google untuk tempoh yang lama pun masih belum puas lagi. Apatah lagi kami menyelam untuk melihat anak-anak ikan hanya di hadapan chalet ini sehingga waktu check out  12:00 tengah hari tamat. Kami perlu bersiap-siap untuk pulang kerana feri ke Tanjung Gemok akan tiba pada pukul 2:00 petang.InsyaAllah, jika diizinkan Allah kami pasti akan datang lagi.

1. Ayat Yang gramatis cikgu . Seronok says baca.🙂

2. Ikut pakej trip atau family trip sendiri? kalau sendiri, boleh saya tahu bagaimana ingin tempah packej snorkelling dan boat rm 60 tu sahaja?