Monday 9 July 2012

Aku Sebuah Telefon Bimbit




            Namaku Nokia. Aku dilahirkan di sebuah kilang di Jepun. Badanku diperbuat daripada logam, plastik, dan barang-barang elektronik. Setelah siap diproses, aku dibawa ke sebuah negara bernama Malaysia. Di Malaysia kemudiannya aku dibawa ke sebuah bandar bernama Seremban. Sebagai sebuah alat  ciptaan sains dan teknologi, sememangnya aku sungguh bangga kerana aku merupakan jenama telefon bimbit yang paling popular di Malaysia. Di Seremban, aku ditempatkan dalam sebuah kedai dan dipamerkan bersama rakan-rakanku dari jenama yang lain.
            Setiap hari ramai pengunjung yang datang ke kedai itu. Ada yang meminatiku dan menanyakan perkhidmatan yang aku tawarkan. Akhirnya aku dibeli oleh seorang wanita muda bernama Zarina dengan harga RM1500.Aku disimpan di dalam beg tangannya bersama beberapa barang berharga yang lain. Aku sangat teruja apabila Zarina menggunakanku untuk berhubung dengan rakannya,menghantar pesanan ringkas, mendengar muzik dan kadang-kala bermain permainan.
            Aku benar-benar gembira berkhidmat untuk Zarina. Ada berbagai-bagai kegunaan aku tawarkan untuk Zarina termasuk kemudahan halaman sosial. Zarina menggunakan aku dengan sebaik-baiknya.Aku dijaga dengan cermat dan tidak pernah terhempas.Aku juga dilindungi dengan kulit  plastik sintetik bermutu tinggi.
            Setelah menggunakanku beberapa tahun, kemudahan yang aku tawarkan mulai ketinggalan. Zarina menggantikan aku dengan sebuah telefon bimbit yang lebih canggih. Aku disimpan dengan baik di dalam laci. Walaupun aku tidak digunakan lagi oleh Zarina namun aku berasa besar hati dapat berkhidmat dengan baik kepada tuanku.

5 comments: